Lading på IT-nett når bilen trenger et TN-nett

Renault Zoe/Kangoo E-Tech, Nissan Townstar, Mercedes eCitan trenger TN-nett for å lade.

 

 

Hva betyr dette i praksis? 

Renault Kangoo E-Tech, Nissan Townstar, Mercedes eCitan er i realiteten den samme elektriske varebilen levert av Renault. Disse bruker den samme ombordladeren som Renault brukte på sine ZOE elbiler. 

Ombordladeren er en såkalt «Cameleon lader». Dette er ikke en ombordlader i tradisjonell forstand, men en teknologi som i stedet bruker motorviklingene for å lade batteriet, akkurat som vi bruker motorviklingene når vi regenererer under oppbremsing på en elbil.

Dette har mange fordeler, men også noen ulemper. Den første ulempen «globalt» er at det gir en lite energieffektiv lading på lav effekt.

Problemer på det særnorske IT-nettet.

Rundt 80% av strømnettet i Norge har det vi kaller et IT-nett. Her har vi 3-faser inn i husene. Jording får vi ved å legge grave en jordkabel ned i bakken.

Kameleonladeren er «litt skummel» og for å ivareta sikkerheten sjekker den om Nøytral er tilstede. På TN-nett er Nøytral en leder som er koblet til chassiset på transformatorstasjonen til nettselskapet. På det norske IT-nettet mangler Nøytrallederen og lading vil dermed ikke starte.

 

Løsningen er lokal trafo

For å lade Renault ZOE/Kangoo E-Tech, Nissan Townstar, Mercedes eCitan på det vanlige norske IT-nettet må vi lage et lokalt TN-nett for at disse bilene skal kunne lade. Da settes det opp en «liten» transformatorstasjon, og så fører vi N-lederen fra ladekabelen til chassiset på transformatorstasjonen. Da vil biler med kameleonladeren finne N og lading vil starte.

Dette har egentlig ikke noe med spenning (volt) eller antall faser gjøre. Men et 400v anlegg er i praksis alltid* et TN-nett. Derfor sier vi oftest at disse bilene trenger et 400v TN-nett for å lade.  

Lokal trafo kan vi sette opp som en «bærbar bøtte» med vanlig schukoplugg for  å kobles til vanlige stikkontakter eller med Type2 kontakt for å koble til en ladestasjon med Type2 uttak. Vi kan også levere transformatorstasjoner for fastmontering før en eller flere ladestasjoner.

For privatpersoner er det vanligst å bruke den portable ladebøtten, mens bedrifter gjerne setter opp fastmonterte ladestasjoner for å lade flere elbiler samtidig.

Tips ved bruk av 10A portabel ladeboks (ladebøtte) for lading av Renault Zoe/Kangoo E-Tech, Nissan Townstar og  Mercedes eCitan

 

Lys i ladebeøtte:


Grønt lys
-Klar for lading

Ingen lys
-Lader er ikke tilkoblet strøm

Orange lys
-Koblet til men lader ikke (for eksempel fulladet)

d. Rødt blinkende lys
-Ladeboksen er for varm

e. Rødt statisk lys
-Mangler jord, for lav spenning eller feil på lade-boks

Viktig: Strømkabelen med vanlig jordet støpsel skal ALLTID være plugget i stikkontakten før ladeledningen kobles til bilen. 

Ved stopp av lading laderens ladeledning alltid kobles fra bilen før det vanlige støpselet trekkes ut av stikkontakten på veggen. 

Dette for å unngå lysbue/gnist i den vanlige stikkontakten som vil skade både stikkontakt og det vanlige støpselet til ladebøtten.Dette er en brukerfeil og overbelastning som er årsaken til de fleste brann og branntilløp ved elbillading. 

Ladebøtten har et galvanisk skille gjennom bruk av isolasjonstransformator og ikke krav om jordfeilvern (type B). Kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. Oppdages varmegang så må kontakten byttes da denne er skadet eller slitt.

Unngå bruk av skjøteledning. Unntaksvis kan skjøteledning benyttes men da må man benytte en skjøteledning med 3 x 2,5 mm2. Det er alltid lurt å kjenne på kontakt etter to timer om kontakt blir varm. Varmegang kommer av for tynne ledninger eller dårlig kontakt. 

 

Jording

En Renault ZOE krever god jording. Derfor er det avgjørende at lader gjør denne grundige sjekken.
Når ladebøtten kobles til en kontakt gjør den en grundig  jordsjekk. Er alt ok så lyser diode grønt. Er det mangelfull jording eller for lav spenning så går den i rødt. Vanlig feil når ladebøtte lyser rødt er at det ikke er god nok jording i stikkontakten eller det elektriske anlegget i huset. 

Temperatur

Innebygget temperatursensor kan sette ladehastighet ned til 8 ampere eller stoppe lading på varme soldager. Det kan derfor være lurt å sette den på skyggeside av bilen for å unngå varme fra solen.

Dersom ladebøtten er veldig kald når bil kobles til, vil den av og til ikke lade. Ta derfor ladebøtten inn i varmen når det er kuldegrader. 

Nofuel 10A portabel ladebøtte ZOE m.fl.

NoFuel har utviklet og levert ladeløsninger for elbiler som krever TN-nett i over 10år. Se vårt utvalg av transformatorstasjoner, eller ta kontakt med oss, så kan vi sammen finne tilpassede løsninger for deg eller deres behov. Er du bilforhandler har vi også gode løsninger dere kan tilby deres kunder. 

(*Det vil kunne finnes 400v anlegg som ikke har N koblet til, dette kan vi finne i industrien og i praksis noe vi ikke behøver å forholde oss til).