Ladekabler for Dummies

-eller deg som vil lære mer om ladekabler

kabelholder

Ladekabler for bruk mellom ladestasjoner og elbil heter på fagspråket Mode3 ladekabler. Disse kablene har ikke noe kladd eller kontrollboks påmontert ledningen.


Det finnes 2 hovedgrupper av mode3 ladekabler. 

Den Europeiske standarden, som alle elbiler solgt i Europa etter 2017 bruker, har Type2 kontakt. Ettersom en ladestasjon alltid har Type2 kontakt, sier vi ofte Type2-Type2, eller bare Type2 kabel

De første elbilene som kom i tidsrommet 2010-2015 hadde derimot Type1 kontakt. Ladekabler til disse bilene heter da Type2-Type1, der kabelen har Type2 for å passe i ladestasjonen og Type1 for å passe i elbilen. Normalt sier vi bare Type1 kabel.  

1-FAS / 3-FAS:

Type2 kabler kommer både som 1-FAS kabler og som 3-FAS kabler.  Kablene kan brukes om hverandre, men du vil kun få 1-FAS lading fra en 1-FAS ladekabel. Bruker du en 3-FAS ladekabel er du likevel ikke sikret at du får 3-FAS lading, da det norske strømnettet i stor grad kun gjør det mulig å lade på 1-FAS. Dessuten må også bilen ha 3-FAS ombordlader for å dra nytte av 3-FAS ladestasjoner/kabler. (Type1 kabler til eldre elbiler kommer kun som 1-FAS).

Ladeeffekt:

Ladekabler kommer også med ulik effekt, avhengig av hvor tykke ledningene inne i kabelen er. Her har vi enten kabler som gir 20A eller 32A
En 20A kabel gir inntil 4,6kW effekt på 1-FAS og 11kW på 3-FAS.
En 32A kabel gir inntil 7,4Kw effekt på 1-FAS og 22kW på 3-FAS.

Lengde:

Ladekabler kommer i ulike lengder. Det vanlige er mellom 4 og 7,5 meter, men du kan også få kabler på 8 og 10 meter. Lengre kabler enn dette kan medføre problemer. Det er mulig å få kabler på 15 og 20 meter, men her kan man oppleve problemer med at bil og ladestasjon ikke greier å kommunisere ordentlig og lading vil da ikke starte, eller kanskje stoppe uventet. 

Er du usikker på hvilken ladekabel du trenger, må du gjerne ta kontakt med oss for veiledning. Vi har jobbet med ladeutstyr av elbiler i snart 30 år, og deler gjerne vår kunnskap med deg.

Se våre Mode3 Ladekabler her

Ladekabler til vanlig stikkontakt. 

Tidligere var det normalt å lade bilen direkte fra vanlige stikkontakter. Erfaring har vist at det er en dårlig idé og ladekabler for bruk i vanlig schuko stikkontakter er noe som kun bør gjøres til «nød». Slike ladekabler heter på fagspråket Mode2 ladekabler. Se våre mode2 ladekabler for stikkontakt her.

Ødelagt kabel? 

Vi har reservedeler til ødelagte ladekabler. Har du kjørt over, skadet eller slitt ut «pistolen» eller pluggen på ladekabelen, har vi løse plugger beregnet for å erstatte ødelagte plugger. Du kan også erstatte en Type1 plugg med en tilsvarende Type2 plugg, hvis du f.eks har skiftet bil. Merk at du må skifte til plugg med tilsvarende Ampere og 1-FAS eller 3-FAS. Ta kontakt med oss om du er i tvil, så hjelper vi deg. 

Alle elbiler solgt nye i Norge etter 2017 har Type2 kontakt.

De fleste elbilene solgt før 2018 har også Type2 kontakt med følgende unntak som da har Type1:

  • Citroën C-Zero
  • Citroen Berlingo
  • Ford Focus Electric 2013-2016
  • Ford Transit Connect Electric
  • Hyundai Ioniq
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Mitsubishi Outlander PHEV (mestselgende ladbar hybrid)
  • Kia Soul Electric
  • Nissan LEAF (fra 2011 til og med 2017)
  • Nissan e-NV200 (både vare- og personbil)
  • Peugeot iOn
  • Peugeot Partner
  • Toyota sine plug-in hybrider