Lading på IT-nett når bilen trenger et TN-nett
Renault Zoe/Kangoo E-Tech, Nissan Townstar, Mercedes eCitan trenger TN-nett for å lade.
Hva betyr dette i praksis?
Ombordladeren er en såkalt «Cameleon lader». Dette er ikke en ombordlader i tradisjonell forstand, men en teknologi som i stedet bruker motorviklingene for å lade batteriet, akkurat som vi bruker motorviklingene når vi regenererer under oppbremsing på en elbil.
Dette har mange fordeler, men også noen ulemper. Den første ulempen «globalt» er at det gir en lite energieffektiv lading på lav effekt.
Problemer på det særnorske IT-nettet.
Rundt 80% av strømnettet i Norge har det vi kaller et IT-nett. Her har vi 3-faser inn i husene. Jording får vi ved å legge grave en jordkabel ned i bakken.
Løsningen er lokal trafo
Dette har egentlig ikke noe med spenning (volt) eller antall faser gjøre. Men et 400v anlegg er i praksis alltid* et TN-nett. Derfor sier vi oftest at disse bilene trenger et 400v TN-nett for å lade.
Lokal trafo kan vi sette opp som en «bærbar bøtte» med vanlig schukoplugg for å kobles til vanlige stikkontakter eller med Type2 kontakt for å koble til en ladestasjon med Type2 uttak. Vi kan også levere transformatorstasjoner for fastmontering før en eller flere ladestasjoner.
For privatpersoner er det vanligst å bruke den portable ladebøtten, mens bedrifter gjerne setter opp fastmonterte ladestasjoner for å lade flere elbiler samtidig.
NoFuel har utviklet og levert ladeløsninger for elbiler som krever TN-nett i over 10år. Se vårt utvalg av transformatorstasjoner, eller ta kontakt med oss, så kan vi sammen finne tilpassede løsninger for deg eller deres behov. Er du bilforhandler har vi også gode løsninger dere kan tilby deres kunder.
(*Det vil kunne finnes 400v anlegg som ikke har N koblet til, dette kan vi finne i industrien og i praksis noe vi ikke behøver å forholde oss til).